TO PRAVÉ PRO VÁŠ OFFROAD

Karel Matoška Pavel Matoška Sídlo firmy:
tel. +420 603 530 341
e-mail: karelmatoska@volny.cz
tel. +420 734 458 994
e-mail: matoska@email.cz
Time line

4.9.2014 Nová galerie v Úpravy offroad vozidel - Nárazník Mazda
3.9.2014 Nová galerie v Úpravy offroad vozidel - Nástavba do korby
10.12.2013 Aktualizace webu, nové fotky, přidáno PTO
4.9.2012 Otevřená nová sekce návody a rady
4.9.2012 Přidán článek - portálové nápravy
3.9.2012 Oživení webových stránek
20.8.2012 Kavoň offroad sraz foto

Portálové Nápravy

Proč portálové nápravy
Jedním z hlavních důvodů portálových náprav je zvýšení světlé výšky auta. Touto úpravou se docílí zvýšení prostupnosti těžkým terénem. Jako každá úprava má své pro a proti. Hlavní pro je již zmíněné zvýšení světlé výšky, ale také možnost spomalení převodů a tím pádem možná montáž větších pneumatik. Dobrým zpřevodováním se odlehčí hnacímu ústrojí, ať se jedná o klouby, poloosy, diferenciál, kardany atd. Touto úpravou se také auto celkově zvedne, takže již není potřeba dalšího zvedání na pružinách. Vlastně auto zůstane v základní verzi, pokud se nebude prodlužovat chod tlumičů skrze větší skřížení. Portálové nápravy nejsou vhodné k rychlé jízdě a to hlavně z důvodů svojí váhy a také vyšímu valivému odporu ložisek a ozubení, které je právě patrné při vyšších rychlostech. Když bych to měl shrnout, tak portálové nápravy jsou vhodné do teréních aut, které neplánují dlouhé cesty po asfaltu, ale jsou spíše určeny k teréním pasážím. Takže např. závodní auta nebo tzv. šoukár, které neslouží k závodům, ale jen na pobavení své valstní a publika.
Technický popis portálů
Portály nebo také jak se říká reduktory dělíme na dva takové základní druhy, ty které nemění smysl otáčení a ty které mění. Ty které mění jsou spíše tovární výroby např. Mercedes Unimog, Praga V3S, Tatra atd... Bystří si všimli, že se spíše jedná o nákladní auta. Pro úpravy offroad je tento tip nevhodný, z důvodů toho, že by nám auto jelo pěti rychlostmi vzdad a jendou vpřed. Proto se musí do soukolí vložit ještě jedno ozubené kolo, které zachová smysl otáčení. A právě tohle se používá u úprav offroad vozidel.


Jednoduše popíšu stavbu portálu, který nemění smysl otáčení. Základem je soukolí, které musí být dostatečně pevné aby přeneslo síly potřebné k rozpohybování auta. Soukolí se skládá z hnacího, vloženého a hnaného kola. Převodový poměr se počítá jako poměr mezi hnacím a hnaným kolem. Vložené kolo je tam jakoby navíc. Ozubené kola by měla být broušená, zamezí se tak nadměrnému hluku a znečištění oleje, které může mít za následek zničení ložisek. Pro reduktory se vetšinou používá přímé-rovné ozubení, výhodou tohoto ozubení je, že při záběru nevznikají axiální síly. Což vede k jednoduchsti a nepotřebě používat ložiska určené pro přenso axiálních (síla která působí v ose hřídele) sil. Celé toto ústrojí musí být uloženo do přesné a pevné skříně. U reduktorů které mají velkou osovou vzdálensot mezi hnacím a hnaným kolem je zapotřebí dodatečně zpevnit krček nápravy (obvzláště pak u přední).
Fotky a Diskuze
Fotky z vývoje a postup při výrobě prototipu reduktorů najdete zde.